آنجا دیگر میان عقل و عشق فاصلهای نیست/تأملات خاص سید شهیدان اهل قلم
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۵۶۸۴
آوینی مستندساز و نویسندهای پیشرو و ژرفنگر بود که با آثاری مثل مجموعه مستندهای روایت فتح و کتابهای «آیینه جادو» و «فتح خون» جایگاه ویژهای در فرهنگ انقلاب اسلامی دارد. او اندیشه و احساس را درهمآمیخت و از مسائلی سخن گفت که تا آن زمان بکر و دستنخورده مانده بودند.
به گزارش قدس آنلاین، مرتضی آوینی بیستم فروردینماه ۱۳۷۲ در فکه به شهادت رسید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تنوع موضوع، وحدت مضمون
دغدغههایش بسیار زیاد بودند و از اینرو فهرست آثارش، طیف گستردهای از موضوعات را در خود جای میدهند. از «آیینه جادو» و «توسعه و مبانی تمدن غرب» گرفته تا «آغازی بر یک پایان» و «فتح خون»، از سینما و آرمانها و اهداف تمدن غربی تا مسأله انقلاب اسلامی و تاریخ صدر اسلام. اما این گستردگی و تنوع موضوع، در عین حال از نوعی انسجام مضمونی برخوردار است. تقریبا در همگی این آثار، نویسنده از زوایای مختلف با مسأله سعادت و معنای هستی و حیات انسان کلنجار میرود و پرسشهایی اساسی را در همین زمینه پیش میکشد. مثلاً در «آیینه جادو» (که جلدهای دوم و سوم آن بعد از شهادت شهید آوینی مدون و منتشر شدند) او بر ماهیت هنری و رسانهای سینما که در غرب ابداع شده و ذیل تمدن غربی بالیده است تأمل میکند و نسبت آن را با هویت اسلامی و انقلابی میسنجد.
شهید آوینی در «توسعه و مبانی تمدن غرب»، معیارهای غربی و غیرالهی درباره غایت زندگی انسان را به چالش میکشد و مینویسد که توسعه اقتصادی، آرمان پرجاذبه عصری است که در آن بشر، خدا را فراموش و از زندگی خودش کنار گذاشته و از جاودانگی روح خویش غفلت کرده است. سپس میپرسد در تقسیمبندی ملل جهان به توسعهیافته و توسعهنیافته معیار و میزان چیست؟ «توسعه اقتصادی، به اعتقاد حقیر آن بینش خاصی که جهان را با ماده معنا میکند، می تواند بعد اقتصادی حیات بشر را مبنای شناخت و تعریف او قرار دهد. در نظام اعتقادی ما آن توسعهای معتبر است که بر تعالی روحی بشر تکیه دارد و تعالی روحی بشر نیز به پرهیز از فزونطلبی و تکاثر و منع اسراف و تبذیر و پیروی از یک الگوی متعادل مصرف منتهی میشود، نه به رشد اقتصادی محض.»
سید شهیدان اهل قلم
نویسندهای چنین پیشرو و نکتهسنج، از سوی مقام معظم رهبری - در مراسم تشییع پیکرش - سید شهیدان اهل قلم لقب گرفت. سیر و سلوک خاص خودش را داشت و به «جاهای خاص» وصل بود. یوسفعلی میرشکاک که از نزدیک با سید شهید همکاری کرده بود، در یکی از خاطراتش – که آن را بارها تعریف کرده است - میگوید: من یکی وقتی سر چند شماره از مجله سوره نامه تندی به سید نوشتم که یعنی من رفتم و راهی خانه شدم. حالم خیلی خراب بود. حسابی شاکی بودم. پلک که روی هم گذاشتم بیبی فاطمه (صلواتالله علیها) را به خواب دیدم و شروع کردم به عرض حال و نالیدن از مجله، که بیبی فرمود با بچه من چه کار داری؟
میرشکاک اضافه میکند: من باز از دست حوزه و سید نالیدم، باز بیبی فرمود: با بچه من چه کار داری؟ برای بار سوم که این جمله را از زبان مبارک بیبی شنیدم، از خواب پریدم. وحشت سراپای وجودم را فراگرفته بود و اصلاً به خود نبودم تا اینکه نامهای از سید دریافت کردم. سید نوشته بود: «یوسف جان! دوستت دارم. هرجا میخواهی بروی، برو! هر کاری که میخواهی بکنی، بکن! ولی بدان برای من پارتیبازی شده و اجدادم هوایم را دارند.» دیگر طاقت نیاوردم و راه افتادم به سمت حوزه و عرض کردم سید پیش از رسیدن نامهات خبر پارتیات را داشتم و گفتم آنچه را آن شب در خواب دیده بودم.
عقل میگوید بمان و عشق میگوید برو
«صبح شد و بانگ الرحیل برخاست و قافله عشق عازم سفر تاریخ شد. خدایا، چگونه ممکن است که تو این باب رحمت خاص را تنها بر آنان گشوده باشی که در شب هشتم ذیالحجه سال شصتم هجری مخاطب امام بودهاند و دیگران را از این دعوت محروم خواسته باشی؟ آنان را میگویم که عرصه حیاتشان عصری دیگر از تاریخ کره ارض است. هیهات ما ذلک الظن بک ـ ما را از فضل تو گمان دیگری است. پس چه جای تردید؟ راهی که آن قافله عشق پای در آن نهاد راه تاریخ است و آن بانگ الرحیل هر صبح در همه جا برمیخیزد. و اگر نه، این راحلان قافله عشق، بعد از هزار و سیصد چهل و چند سال به کدام دعوت است که لبیک گفتهاند؟»
شهید آوینی کتاب «فتح خون» را که جملات قبلی از آن بود، گویا در محرم سال ۱۳۶۶ نوشت. این کتاب، کتابی ده فصلی است و با شهادت امام حسن(ع) شروع و به وداع عباس و امام حسین(ع) در دشت کربلا ختم میشود و نویسنده در آن ضمن روایت تاریخ تحولات اسلام، تأملات خود را هم از زبان «راوی» بیان میکند. مانند ماجرای درخواست اماننامه برای امام حسین(ع)، که برای راوی تضاد و تناقضی آشکار بود. «عجبا! امام مأمن کره ارض است و اگر نباشد، خاک اهل خویش را یکسره فرو میبلعد و اینان برای او امان نامه میفرستند... و مگر جز در پناه حق نیز مأمنی هست؟» یا پیش از آن، زمانی که امام(ع) عزم به رفتن کرد و قدم در راهی گذاشت که به کربلا منتهی میشد؛ «عقل میگوید بمان و عشق میگوید برو و این هر دو، عقل و عشق را، خداوند آفریده است تا وجود انسان در حیرت میان عقل و عشق معنا شود، اگرچه عقل نیز اگر پیوند خویش را با چشمه خورشید نَبُرد، عشق را در راهی که میرود، تصدیق خواهد کرد؛ آنجا دیگر میان عقل و عشق فاصلهای نیست.»
منبع: ایبنا
انتهای خبر/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: شهید سیدمرتضی آوینی شهید اهل قلم سید شهیدان اهل قلم عقل و عشق سید شهید
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۵۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمایت از تحقیقات ریسکپذیر و خطرپذیر نخبگان
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی نخبگان؛ نشست مسئولان بنیاد ملی نخبگان با جمعی از نخبگان حوزه کار با حضور روحالله دهقانی فیروزآبادی رئیس بنیاد ملی نخبگان و سیدسلمان سیدافقهی قائممقام بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.
سیدافقهی قائممقام بنیاد ملی نخبگان در این نشست با اشاره به آییننامه پایش و نگهداشت نخبگان گفت: پس از ابلاغ آییننامه جذب نخبگان از سوی هیئت وزیران، آییننامه پایش و نگهداشت نخبگان به همت سازمان اداری و استخدامی کشور مصوب و ابلاغ شد.
سیدافقهی با تاکید بر ضرورت اجراییسازی این آییننامه و شناسایی فعال نخبگان گفت: برخی از نخبگان در بدنه دستگاهها، شرکتها و بنگاههای اقتصادی حضور دارند اما از طریق گزینش بنیاد، به عنوان نخبه خودشان را معرفی نکردند و در خوداظهاریها مشارکت نداشتند، به همین جهت با همکاری سازمان اداری و استخدامی، آییننامه پایش و نگهداشت نخبگان تدوین شد تا بتوانیم آنها را شناسایی و به جامعه نخبگان اضافه کنیم تا ضمن رصد مسیر پیشرفت، اقدامات تسهیلگر لازم جهت رفع موانع در مسیر فعالیت آنها را در دستور کار قرار دهیم.
ضرورت توجه به نخبگان فعال در بخش خصوصی
قائممقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه تدوین و جمعبندی شیوهنامه، وظیفه سازمان اداری و استخدامی است و بنیاد ملی نخبگان وظیفه پیگیری دارد، گفت: نمی توانیم تنها منتظر نتیجه ماموریت سازمان اداری استخدامی بمانیم چرا که حیطه فعالیت این سازمان بخش دولتی است و این در حالیست که درصد زیادی از این نخبگان در بخش خصوصی فعال هستند.
سیدافقهی راهاندازی «خانه نخبگان» را محلی برای اجماع تفکر نخبگان علمی، کاری و دیگر عرصههای نخبگی در بخش خصوصی و دولتی توصیف کرد و گفت: در سال جاری راه اندازی خانه نخبگان را که از قدیم در سند راهبردی کشور در امور نخبگان ذکر شده بود در دستور کار قرار دادهایم تا این امر به فعلیت برسد.
حاکمیت ساز و کار انتخابی در خانه نخبگان
وی در ادامه با اشاره به اینکه خانه نخبگان به تفکیک استانها تشکیل میشود، تصریح کرد: در هر استان پنج کارگروه نخبگانی از جمله کارگروه تولید و اشتغال تدارک دیده شده که ذیل آنها میزهای تخصصی مختلفی تشکیل خواهد شد و تلاش ما بر این است که در مجموعه خانه نخبگان، ساز و کار انتخابی حاکم باشد به نحوی که جامعه نخبگانی به دست خود نخبگان اداره شود.
سیدافقهی با تاکید بر اینکه در بحث خانه نخبگان، بنیاد فقط در جایگاه سیاستگذاری و نظارت فعال است، نیز گفت: بنیاد ملی نخبگان این مجموعه را رصد و حمایت می کند و بدون شک مزیتهای طرح خانه نخبگان بعد از رونمایی و اجرا برای نخبگان تمامی عرصهها محرز خواهد شد.
وی همچنین از پیشنهاد تشکیل صندوق توسعه اثربخشی نخبگان و استعدادهای برتر خبر داد و گفت: لایحه جامع حمایت از نخبگان ایرانی در کمیسیون دولت بهعنوان اولین قانون در حمایت از نخبگان در حال بررسی است و با توجه به اینکه شرکتهای خصوصی ممکن است توان تحقیق و توسعه و ارائه بورسیههای تحصیلی و یا حمایت از طرحهای پژوهشی را نداشته باشند، پییشنهاد تشکیل صندوق توسعه اثربخشی نخبگان و استعدادهای برتر با هدف حمایت از تحقیقات ریسکپذیر و خطرپذیر نخبگان و طرحهای دیگر نخبگان در بندهای این لایحه ارائه شده است.
نخبگان کار و دانش مکمل یکدیگرند
قائممقام بنیاد ملی نخبگان در پایان با تاکید بر اینکه همکاری با نخبگان کار، به سبب اشتراک تجربه، به درک و شناسایی دقیق مسائل و مشکلات می انجامد و برای تبیین نقشه راه بنیاد سودمند است، گفت: نباید نخبگان کار و دانش را از هم جدا دانست چرا که در عمل نسبت به هم مکمل هستند. خانه نخبگان با عنایت به این مسائل، تجربه و دانش نخبگان تمام عرصهها را جمع آوری میکند و انشالله با حضور فعال اعضای آن در دستگاهها گام بزرگی در حل مشکلات و توسعه کشور برخواهد داشت.
شایان ذکر است، در این نشست، نخبگان حوزه کار و صنعت به معرفی دستاوردهای خود در راستای توسعه اقتصادی کشور پرداختند و ضمن بیان انتقادات و پیشنهادات، اقدامات حمایتی لازم را از بنیاد ملی نخبگان مطالبه کردند.
کد خبر 6094058 مهتاب چابوک